Ukrainian Autocephalous Orthodox Church Archdiocese of Palermo and All Italy Chiesa Autocefala Ortodossa Ucraina Arcidiocesi di Palermo e di tutta l'Italia |
Sfanta Euharistie Catre Clerul si Credinciosii Bisericii noastre: Sfanta Euharistie sau Sfanta Impartasanie se afla chiar in centrul vietii duhovnicesti a fiecarui credincios. Orice aspect al Bisericii ne conduce si isi are originea in Euharistie, implinirea tuturor Tainelor. Sfanta Euharistie este o necesitate Dupa cum un mod de viata sanatos cere o alimentatie adecvata, viata crestina trebuie de asemenea crescuta si hranita cu hrana spirituala. In capitolul sase al Evangheliei dupa Sf. Ioan, Iisus Hristos vorbeste despre necesitatea Euharistiei in termeni clari: "Daca nu mananci din carnea Fiului Omului si nu bei din Sangele Lui, nu ai viata in tine." (Ioan 6: 53) Participarea la Sfanta Euharistie Euharistia este in esenta ei o cina, si deci nu a fost "inventata" de Iisus Hristos. In Vechiul Testament, aceasta cina exista ca ritual. Euharistia crestina este o cina strans legata de cea din Vechiul Testament. Aceasta din urma comemora eliberarea israelitilor din robia Egiptului. Inaintea mortii Sale, Iisus Hristos a luat aceasta masa impreuna cu apostolii Sai: "Iar pe cand mancau ei, Iisus, luand painea si binecuvantand, a frant si dand ucenicilor, a zis: Luati, mancati; acesta este Trupul Meu. Si luand paharul, si multumind, le-a dat, zicand: Beti dintru acesta toti; ca acesta este Sangele Meu, al Legii celei noi, care pentru voi si pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor." (Matei 26: 26-28) Hristos a schimbat cina israelitilor in centrul vietii crestine, experienta prezentei lui Hristos inviat in centrul poporului Sau. Euharistia nu este doar o comemorare a unui eveniment. Ea este mai mult participarea la viata, moartea si invierea lui Iisus Hristos si afirmarea credintei ca El va veni din nou cu slava: "Paharul binecuvantarii, pe care-l binecuvantam nu este, oare, impartasirea cu Sangele lui Hristos? Painea pe care o frangem nu este, oare, impartasirea cu Trupul lui Hristos?" (I Corinteni 10: 16) Iisus Hristos este vesnicul si noul Miel Pascal ce ne elibereaza din robia raului, a ignorantei si a mortii si ne duce catre viata vesnica in Imparatia lui Dumnezeu. Sfanta Euharistie - aducere de multumiri Termenul de Euharistie este derivat din cuvantul grecesc "eucharistia" care inseamna recunostinta si multumire. Aceasta denumire este data Sfintei Impartasanii - comuniunea, rugaciunea, citirea Sfintei Scripturi si recunoasterea Cuvantului lui Dumnezeu. Termenul de Euharistie este folosit deoarece prin Cina Domnului se aduce multumire lui Dumnezeu pentru tot ceea ce a facut prin crearea, mantuirea si sfintirea lumii. Euharistia este numita de asemenea si Sfanta Impartasanie deoarece ne uneste cu Dumnezeu, cu fiecare dintre noi si cu poporul lui Dumnezeu, cel de a lungul istoriei. Adevaratul Trup si Sange al lui Hristos Crestinii ortodocsi inteleg prin Sfanta Euharistie adevarata prezenta a lui Hristos. Ceea ce credinciosii primesc este adevaratul Trup si Sange al lui Iisus Hristos, oferite Tatalui in numele Fiului si prefacute prin actiunea si pogorarea Sfantului Duh. Acestea sunt continute in rugaciunea citita inaintea primirii Sfintei Euharistii: "Cred, Doamne, si marturisesc ca Tu esti cu adevarat Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui Viu, Care ai venit in lume sa mantuiesti pe cei pacatosi din care cel dintai sunt eu. Inca cred ca acesta este Insusi preacurat Trupul Tau si acesta este Insusi scump Sangele Tau." (Sfanta Liturghie) De a lungul istorie crestine, s-a incercat in mai multe randuri explicarea modului in care painea si vinul se prehac in Trupul si Sangele lui Hristos. Asemenea incercari s-au caracterizat prin dorinta explicarii filozofice si stiintifice a ceea ce poate fi inteles doar prin credinta puternica. Crestinismul ortodox crede si invata ca Euharistia este cu adevarat Trupul si Sangele lui Hristos, pentru ca: 1) Iisus Hristos ne spune in mod clar ca: "Acesta este Trupul Meu...Acesta este Sangele Meu." Credinta ne pregateste pentru primirea Cuvantului lui Dumnezeu. 2) Duhul Sfant - "Duhul Adevarului" care "pe toate le implineste - preface darurile noastre din paine si vin in Trupul si Sangele lui Hristos. 3) Credinta ne intareste si ne facem sa credem ca acestea se intampla cu adevarat. Minunile lui Dumnezeu nu pot fi explicate sau rationalizate in termeni umani limitati. Primirea Sfintei Euharistii Nu am putea niciodata accepta o invitatie la cina pentru ca apoi sa refuzam sa mancam. In acelasi fel, trebuie sa ne ingrijim sa luam parte la Euharistie de fiecare data cand ni se ofera. Chemarea preotului: "Cu frica de Dumnezeu, cu credinta si dragoste sa va apropiati!" este chemarea lui Hristos "pentru a primi Trupul lui Hristos" si "pentru a gusta din fantana nemuririi" la fiecare Sfanta Liturghie. Primirea frecventa a Euharistiei cere totusi o pregatire atenta. Inaintea primirii Euharistiei, trebuie: 1) sa fim constienti de pacatosenia noastra si sa cerem cu smerenie iertare de la Dumnezeu. Cu toate ca ar trebui sa participam cu totii cat mai des la spovedanie, celor ce primesc Sfanta Euharistie in mod regulat nu li se cere sa se spovedeasca de fiecare data, ci atunci cand este nevoie sau cand s-a savarsit un pacat grav ce apasa pe suflet; 2) sa ne dorim a intra in comuniune cu Tatal prin Iisus Hristos, Fiul Sau, in Sfantul Duh; 3) sa cautam ajutorul si vointa lui Dumnezeu in indreptarea vietii noastre; 4) sa petrecem un timp in meditatie in fiecare Duminica dimineata, luand aminte la Rugaciunea dinaintea primirii Sfintei Impartasanii, permitand astfel gandurilor noastre sa fie calauzite si indreptate de Sfantul Duh; 5) sa ne abtinem de la mancare sau bautura incepand cu sambata la miezul noptii, pana duminica dupa Sf. Liturghie. Persoanele bolnave, care trebuie sa ia medicamente sau femeile insarcinate pot sa nu tina post ci sa procedeze dupa cum cred de cuviinta.(nota: postul de miercuri si vineri este de natura disciplinara si nu este legat de primirea Sf. Impartasanii) In concluzie, pentru crestinii ortodocsi, Euharistia este: 1) Taina Tainelor; 2) adevaratul Trup si Sange al Domnului nostru, Iisus Hristos, "varsat pentru viata lumii" si "dat ca hrana pentru cei credinciosi"; 3) sursa vietii spirituale; 4) ceea ce ne aduce in impartasirea unimii cu Dumnezeu; 5) cel mai potrivit mod prin care ne aratam dragostea fata de Dumnezeu in timp ce Ii aducem multumiri pentru tot ceea ce El a facut pentru noi; si 6) semnul vizibil si real ca suntem membri adevarati ai Trupului lui Hristos, Biserica. Prin primirea Euharistiei in mod frecvent, suntem hraniti spiritual pentru "a creste in viata si credinta si intelegere spirituala". "Si le-a zis Iisus: Adevarat, adevarat zic voua, daca nu veti minca trupul Fiului Omului si nu veti bea singele Lui, nu veti avea viata in voi. Cel ce maninca trupul Meu si bea singele Meu are viata vesnica, si Eu il voi invia in ziua cea de apoi. Trupul Meu este adevarata mincare si singele Meu, adevarata bautura. Cel ce maninca trupul Meu si bea singele Meu ramine intru Mine si Eu intru el. Precum Ma trimis pe Mine Tatal cel viu si Eu viez pentru Tatal, si cel ce Ma maninca pe Mine va trai prin Mine. Aceasta este piinea care sa pogorit din cer, nu precum au mincat parintii vostri mana si au murit. Cel ce maninca aceasta piine va trai in veac." (Ioan 6:53-58). |
Top of Page |